Na het pilotproject in 2020/2021 (zie hier) gaat de samenwerking met Gemeente Almere de 2e fase in! In samenwerking met de gemeente en Greendish, gaan we een stap verder in verduurzamen en gezonder maken van het aanbod in Centrum Almere. Deze keer door middel van de campagne Groen & Gezonde Keuze bij vele horecaondernemingen in het centrum. Op naar een steeds duurzamere & gezondere voedselomgeving in Almere!
Een groene en gezonde stad bouwen we samen! Daarom willen Smaackmakers, Greendish en de Gemeente Almere in het project Groen & Gezond Almere samen met horecaondernemers bijdragen aan een gezond en duurzaam voedselaanbod in het centrum van Almere. We zetten in op een menukaart met minder vlees, meer groente en lokale producten. Dat doen we via onze workshops, adviestrajecten en trainingen.
Zo willen we een reductie van CO2 bereiken, terwijl gasttevredenheid hoog blijft en de ondernemers hun marge behouden. Door inzichtelijk te maken wat de voordelen van een gezonder en duurzamer aanbod zijn en voedselaanbieders te ondersteunen in deze transitie, realiseren wij samen een structurele impact op het voedselaanbod en verleiden we de consument tot een duurzame en gezonde keuze, door de omgeving (het aanbod) aan te passen.
Wat levert het op voor Gemeente Almere
DE GROENE & GEZONDE KEUZE CAMPAGNE
In juli, augustus en september zijn horecaondernemers benaderd voor deelname aan het project Groen & Gezond Almere. In oktober zijn we gestart met de campagne en de begeleiding van de ondernemers. Zo staan de ondernemers klaar als de Floriade van start gaat op 14 april 2022. Het doel van Groene & Gezonde keuze is om in 2025 de betrokkenheid en tevredenheid van ondernemers, burgers en bezoekers aan Almere te hebben vergroot en stappen gemaakt te hebben naar een toekomstbestendige horeca en catering. Lees hier meer.
Samen werken we aan een lekker, gezonder en duurzamer voedselaanbod in het centrum van Almere, om zo de naam van Almere als Groen & Gezond waar te blijven maken!
Duurzamere facilitaire dienstverlening zorgt voor positieve impact. Maar op welk vlak is nu de meeste winst te behalen, in termen van klimaatimpact én gezondheid? Juist: catering. Tijdens de Circulaire Beurs van de Rijksoverheid op 10 Lees verder
Afgelopen jaar heeft Smaackmakers Compass Group mogen adviseren in het formuleren van een visie, missie, doelen en maatregelen om te komen tot plantaardiger cateringaanbod. Ons ideaal. Want het begint bij het neerzetten van een hele Lees verder
Trends in catering 2022: “Plantaardig wordt het nieuwe normaal” Interview met Natascha Kooiman in Nieuwsbrief FACTO van 5 januari 2022: Welke trends op het gebied van (bedrijfs)catering kunnen we voor het komende jaar verwachten? Met Lees verder