Smaackmakers

Vegan is “Hip” en niet meer Geitenwollen Sokken

Trends in catering 2022: “Plantaardig wordt het nieuwe normaal”

Trends in catering 2022: “Plantaardig wordt het nieuwe normaal”

Interview met Natascha Kooiman in

Nieuwsbrief FACTO van 5 januari 2022:

Welke trends op het gebied van (bedrijfs)catering kunnen we voor het komende jaar verwachten?  
Met die vraag belden we naar Smaackmakers. Volgens oprichtster Natascha Kooiman wordt 2022 het jaar van de overgang naar meer plantaardig voedsel. Andere belangrijke trends zijn de zoektocht naar een alternatief voor mono, lokaal 2.0 en de blur tussen horeca en catering.
“De verschuiving naar meer plantaardig en minder dierlijke voedingsproducten wordt volgens mij de belangrijkste trend voor 2022”, valt Kooiman met de deur in huis. “Onder consumenten is die trend al enige tijd gaande. Zo is de markt voor vegan kaas het afgelopen jaar in Europa gegroeid met 400 procent. In Nederland is de totaalmarkt van plantaardige alternatieven, dus ook plantaardige zuivel en vleesvervangers, met 50 procent gegroeid. Dat is fors.”
Ze vervolgt: “Catering is misschien een wat langzamere markt dan retail, maar er is volop beweging. Het komende jaar verwacht ik hier grote stappen. 2022 wordt het jaar waarin cateraars zich bewust worden van het belang van meer plantaardig en minder dierlijk. Je ziet nu al grote cateraars die actief bezig zijn met een visie op en een plan voor deze eitwittransitie in hun businessmodel.”

Een dagje vegan

“Vegan is al even op weg naar een ander imago”, vervolgt Kooiman. “Het is niet meer ‘geitenwollensokken’, maar hip. Daarnaast wordt het ook minder strikt voor veel mensen. Zij eten graag een dagje vegan. Gewoon omdat het lekker is of omdat het als gezonder wordt gezien. Dat maakt het toegankelijker dan wanneer je persé altijd alles volledig vegan moet hebben. Ik merk dat de norm echt aan het veranderen is. Vegan wordt steeds normaler.” Kooiman voegt daar nog aan toe: “Doordat het steeds normaler wordt, hoeft niet meer alles wat vega of vegan is, ook zo benoemd te worden. Dat ergens geen vlees of zuivel meer in zit, wordt niet meer benadrukt.”

Verder dan een keurmerk

Er zijn verschillende redenen voor de stijgende vraag naar plantaardige voeding. Kooiman somt op: “Gezondheid, duurzaamheid, economie en dierenwelzijn. De wens van opdrachtgevers is meer en meer dat het aanbod gezond is. Natuurlijk heeft corona daar nog een extra zetje aan gegeven: het belang van gezonde voeding is nog duidelijker. Daarnaast speelt het feit dat het coronavirus een zoönose is, veroorzaakt door onze huidige consumptie van dierlijke producten. Nu wordt de link met ons eetpatroon als veroorzaker van de pandemie nog niet voldoende gelegd. Maar op termijn zal dit zeker bijdragen aan de overgang naar meer plantaardig voedsel. Het heeft tijd nodig: 2022 is misschien nog niet het jaar waarin we definitief afscheid nemen van het broodje kroket, maar hij wordt wel minder en minder populair.

”Ook de groeiende belangstelling voor duurzaamheid vanuit cateraars en opdrachtgevers helpt de overgang van dierlijk naar plantaardig. “Het besef dat duurzaamheid verder gaat dan een keurmerk groeit”, vertelt Kooiman. “Als je echt duurzaam bezig wilt zijn, dan moet je meer plantaardig serveren.”

Lokaal 2.0

Ook je voedsel lokaal inkopen kan bijdragen aan duurzaamheid. Dat krijgt volgens de cateringexpert een extra dimensie. “Het doel in 2022 wordt ultieme ketenverkorting. Waarbij het niet meer de vraag is of voedsel uit Nederland komt, maar of het herleidbaar is waar het vandaan komt. Dat hoeft dus niet perse van zo dichtbij mogelijk te zijn. Je ziet initiatieven ontstaan waarbij er direct met boeren wordt samengewerkt om het aantal schakels, denk aan verwerkers, retailers en groothandels, te verkleinen. Een soort lokaal 2.0, waarbij er ook meer nadruk komt op de relatie tussen lokaal en vers.”

Duurzaam én hygiënisch

Een andere trend is de zoektocht naar alternatieven voor mono; individueel voorverpakte producten. “Door de coronapandemie is de hygiëne-eis groter geworden. Dan grijpt men snel terug op mono. Ook het feit dat het aantal gasten steeds moeilijker in te schatten is, maakt mono aantrekkelijk. Immers: het kan derving verminderen”, zegt Kooiman.

Ze voegt daaraan toe: “Maar mono is niet duurzaam. Het betekent extra verpakkingsmateriaal. Ik zie bij onze opdrachtgevers een zoektocht naar alternatieven. Hoe kunnen we op een duurzame manier ook voldoen aan die hygiëne- en veiligheidseisen? Zijn bijvoorbeeld ready to eat-maaltijden een goed alternatief voor dat traditionele beleg waarmee we onze broodjes net als thuis kunnen smeren?”

Samensmelting catering en horeca

Die bammetjes zoals thuis zouden we sowieso niet meer moeten willen in het bedrijfsrestaurant. Want met catering kun je zoveel meer bieden, zegt Kooiman. “Een trend van 2021 die het komende jaar absoluut gaat doorzetten, is de blur tussen catering en horeca. Dit speelde al wel, maar het feit dat het kantoor nu écht meer een ontmoetingsplek wordt, geeft deze ontwikkeling een extra impuls.”

Kooiman: “Het cateringconcept zoals we dat kennen komt volgens mij niet meer terug. We gaan richting meervoudige waarde creatie, waarbij het bedrijfsrestaurant een fijne plek wordt waar je niet alleen even snel kunt eten, maar waar je ook kunt werken en ontmoeten. Het restaurant krijgt een andere dimensie die aansluit op de veranderende functie van het kantoor als geheel: ontmoeting.”

Opdrachtgevers vaak geen idee wat er speelt

Als laatste merkt Kooiman op dat er nog wel een verschil zit tussen de cateraars en de opdrachtgevers, als het gaat om de genoemde trends. “Opdrachtgevers hebben vaak amper een idee van wat er speelt in de wereld van voedsel, gezondheid en duurzaamheid. Niet gek ook natuurlijk, want zij zijn vooral bezig met hun core business. Ze vragen dan gewoon catering uit zoals ze dat altijd al deden. Dat was prima, dus why change a winning team?”

“Voor cateraars is dat een ander verhaal”, vervolgt Kooiman. “Zij zien steeds meer in dat ze een belangrijke rol hebben wat betreft gezondheid en duurzaamheid en houden steeds beter in de gaten waar de markt naartoe gaat. En ze willen daarin vooroplopen. Vergeet niet dat een trend vaak nog een groeiende beweging is en niet iets wat al normaal is voor de mainstream. De cateraars weten al dat duurzaamheid leeft en dat dat veel meer is dan een keurmerk.”
Deel dit artikel

Andere berichten

Groene en Gezonde keuze Almere 2

een kijkje in de keuken bij Jeffrey van Domino’s. Sinds oktober 2021 loopt de campagne Groene & Gezonde Keuze Almere, waarin de gemeente Almere samen met Greendish, Smaackmakers en horecaondernemers werkt aan het verduurzamen en Lees verder

groene en gezonde keuze Almere

kijkje in de keuken bij Maarten van La Maison Als onderdeel van de Groene & Gezonde Keuze campagne worden de chefs van het intensieve traject, zij die hebben gekozen om hun volledige menukaart onder de Lees verder

Rapport Duurzame & Gezonde Voedselomgeving

Met de klimaatdoelen van 2030 in het vooruitzicht wordt het thema voedsel steeds belangrijker voor lokale besturen. Denk aan de landelijke gezondheidscrisis door overgewicht, en in het specifiek obesitas en de relatie tot corona. Dit Lees verder