Smaackmakers

Interview Lucas Simons

Lucas Simons heeft zich aan Smaackmakers verbonden als partner en Senior Business Advisor. Met de hulp van Lucas zet Smaackmakers kracht bij om tot een duurzamere voedselomgeving en duurzamer voedselsyteem te komen. Sinds 1 september 2019 is het doel van de partnerschap om de organisatie verder te professionaliseren, het producten aanbod te verbreden en zodoende de groei te versnellen en de impact van een duurzaam en gezond voedselaanbod te vergroten.

 

Smaackmakers viel Lucas direct op, omdat zij bezig zijn met de regels in de wereld van catering en horeca te veranderen. We stelden hem een aantal vragen …

Waarom duik je in het verduurzamen van de food service sector?
Omdat ik een trend zie, dit is een snel groeiende markt met veel potentie voor groei en impact als het om meerwaardecreatie gaat. Steeds meer bedrijven willen gezonde catering voor hun medewerkers en steeds meer bedrijven zien in dat duurzame en gezonde catering heel goed samen gaan. En om dat echt goed van de grond te krijgen moeten we het professioneel aanpakken en dan heb je experts nodig die op de hoogte zijn van wat er speelt in de wereld van duurzaam voedsel.

En waarom met Smaackmakers?
Ik volg Smaackmakers al enkele jaren en weet dat zij de pionier en leider zijn op het gebied van duurzame en gezonde catering en breder, op het gebied van voedselomgeving. De rest volgt Smaackmaakers en probeert zich te onderscheiden. Smaackmakers zag wat nodig was ver vóór de trends. Zij zjjn de leiders op dit gebied. Ze hebben echt verstand van zaken, hebben een ongelofelijke drive, die ik ook heb, en er zit een aanstekelijke passie in dit bedrijf om klanten te helpen en waarde te creëren op meerdere vlakken. Ik heb veel vertrouwen in het huidige management team Natascha en Amber en zie grote kansen voor (inter)nationale groei. Met mijn achtergrond kan ik veel waarde toevoegen om die groei te structureren en te realiseren.

Hoe komt jouw transitie theorie tot leven bij Smaackmakers?
Mooie vraag (zegt hij lachend). Het gaat hard met het aanbod van diensten in de duurzame en gezonde catering. Steeds meer bedrijven en organisaties realiseren zich dat het echt niet meer kan om alleen maar vette en ongezonde gefrituurde producten aan te bieden. Het is ongezond en het heeft een te grote duurzaamheidsimpact. Steeds meer medewerkers willen ook gewoon op het werk gezond en lekker en duurzaam eten. Door die toenemende vraag komt ook de groei aan aanbod van producten, diensten en begeleiding.

Als je deze ontwikkeling langs de markttransformatie curve legt dan zijn we aan het begin van de tweede fase. Het kruipt uit de fase van de goedbedoelde projecten en pilots (fase I) en er begint nu een gezonde concurrentie te ontstaan (en dat is fase II). Bedrijven willen zich er terecht mee onderscheiden naar hun medewerkers, klanten en stakeholders toe. En er zal een gezonde discussie gaan plaatsvinden over ‘wat is nu eigenlijk gezond en duurzaam’. De Tien Future Proof Food Principes© van Smaackmakers gecombineerd met het Groei Impact Model dat ze samen met de cateraar die voorloper is op duurzaamheid hebben ontwikkeld, zijn daarbij denk ik het winnende concept. We zullen dit dan ook binnenkort gaan aanbieden als een certificering zodat de leidende bedrijven ook een gezonde claim kunnen neerleggen. En over het opbouwen van een certificeringssysteem heb ik wel wat ervaring als oud-directeur van Utz Certified.

Waar staat Smaackmakers over 5 jaar? Als het aan jou ligt?
Over 5 jaar is gezonde en duurzame catering in bedrijven een gewoon goed geworden. Sterker als je geen aandacht hieraan geeft heb je wat uit te leggen. Smaackmakers heeft dan de standaard gezet. Het is uitgegroeid van een klein tweemans bedrijfje tot een volwaardige organisatie met tientallen medewerkers, trainers, een academie, een herkenbaar label. We zijn dan de ‘preferred’ partner van  het midden en groot bedrijfsleven, de catering bedrijven, de gemeenten en provincies. Ik hoop dat we tegen die tijd ook Internationaal onze vleugels aan het spreiden zijn.  

Je zult nog veel van ons horen de aankomende jaren. We are just getting started.

Deel dit artikel

Andere berichten

Overheid ziet winst in duurzame en gezonde catering

Duurzamere facilitaire dienstverlening zorgt voor positieve impact. Maar op welk vlak is nu de meeste winst te behalen, in termen van klimaatimpact én gezondheid? Juist: catering. Tijdens de Circulaire Beurs van de Rijksoverheid op 10 Lees verder

Compass Grop toont lef in haar ambities

Afgelopen jaar heeft Smaackmakers Compass Group mogen adviseren in het formuleren van een visie, missie, doelen en maatregelen om te komen tot plantaardiger cateringaanbod. Ons ideaal. Want het begint bij het neerzetten van een hele Lees verder

Vegan is “Hip” en niet meer Geitenwollen Sokken

Trends in catering 2022: “Plantaardig wordt het nieuwe normaal” Interview met Natascha Kooiman in Nieuwsbrief FACTO van 5 januari 2022: Welke trends op het gebied van (bedrijfs)catering kunnen we voor het komende jaar verwachten?   Met Lees verder