Smaackmakers

ook duurzaam cateren?

De 10 dingen die je moet weten als je duurzaam wilt cateren.

Onze cateringhulplijn staat roodgloeiend… en dat is niet zo gek. Waarom? Steeds meer werkgevers realiseren zich dat wat zij bieden via de catering van enorme waarde kan zijn: voor de productiviteit én tevredenheid van de medewerkers en voor de MVO doelstellingen. Want mensen vinden het steeds belangrijker dat wat ons aangeboden wordt aan eten, duurzaam en gezond is. En in toenemende mate vinden we dat daar een rol is weggelegd voor werkgevers. Die, logischerwijs, niet alleen zorgen dat hun medewerkers op de juiste stoelen en aan de juiste bureaus zitten, of dat ze genoeg vakantiedagen hebben, maar dat zij ook via wat er in het bedrijfsrestaurant te vinden is, bijdragen aan de gezondheid van medewerkers. Bovendien: ook duurzaamheidsdoelstellingen zijn via catering te behalen. Ten slotte: wat we eten, bepaalt zo’n 34% van onze individuele voetafdruk. Of het nu gaat om doelstellingen rond klimaat of biodiversiteit of simpelweg CO2, onze voedselconsumptie en -productie kunnen een groot verschil maken.

De vraag is dan natuurlijk hóe ziet duurzame en gezonde catering eruit? En wat is er nodig om daar toe te komen? Hoe maak je het kostenefficiënt? Hoe communiceer je erover? Hoe activeer je je medewerkers? Al sinds 2013 specialiseert Smaackmakers zich in die vragen en helpt kleine en grote bedrijven naar duurzamer en gezonder aanbod voor medewerkers en gasten. Wat blijkt? Met de juiste begeleiding, voorkom je veel vaak gemaakte fouten. Een tipje van de sluier? Hieronder de 10 dingen die je moet weten als je stappen wilt zetten naar duurzamere en gezonde catering.

1. Formuleer een visie op catering! Wij zien veel organisaties die stappen zetten, zonder éérst een gezamenlijke ambitie te formuleren op waar de organisatie naartoe wilt als het gaat om de catering. Smaackmakers neemt juist de visie als startpunt. Altijd.

2. Uitgangspunt van je visie? Je organisatie, kennis en ontwikkelingen. Wij helpen een visie formuleren die; 1) past bij de identiteit en strategie van jouw organisatie, 2) een gegronde benadering van wat duurzame en gezonde catering is, bevat (zie onze Smaackmakers Future Proof Food Principes©); 3) rekening houdt met huidige ontwikkelingen en voor de hand liggend toekomstig overheidsbeleid.

3. Maak gebruik van expertise. Duurzame catering staat niet gelijk aan ‘keurmerken’, ‘Lokaal is niet het summum’ en gaat verder dan voedselverspilling voorkomen. Kennis en expertise rond wat duurzame catering is, is geen luxe, maar een must. Juist hier hebben we al zoveel aannames kunnen wegnemen en negatieve impact kunnen voorkomen!

Benieuwd naar de overige 7 tips? Download hier het hele artikel!

Deel dit artikel

Andere berichten

Overheid ziet winst in duurzame en gezonde catering

Duurzamere facilitaire dienstverlening zorgt voor positieve impact. Maar op welk vlak is nu de meeste winst te behalen, in termen van klimaatimpact én gezondheid? Juist: catering. Tijdens de Circulaire Beurs van de Rijksoverheid op 10 Lees verder

Compass Grop toont lef in haar ambities

Afgelopen jaar heeft Smaackmakers Compass Group mogen adviseren in het formuleren van een visie, missie, doelen en maatregelen om te komen tot plantaardiger cateringaanbod. Ons ideaal. Want het begint bij het neerzetten van een hele Lees verder

Vegan is “Hip” en niet meer Geitenwollen Sokken

Trends in catering 2022: “Plantaardig wordt het nieuwe normaal” Interview met Natascha Kooiman in Nieuwsbrief FACTO van 5 januari 2022: Welke trends op het gebied van (bedrijfs)catering kunnen we voor het komende jaar verwachten?   Met Lees verder