Smaackmakers

Werkgevers aan de slag

DE ROL VAN WERKGEVERS IN ONS VOEDSELPATROON? 

VAN KROKET NAAR ROCK HET!

De werkgevers van Nederland zijn goed voor hun werknemers. Ze zorgen dat we niet te veel werken door nette werktijden en voldoende vakantiedagen; dat we goed zitten door de juiste bureaus en stoelen; dat we goede luchtcirculatie hebben en fijne verlichting. Kortom: ze zetten zich in voor gezonde werknemers. Maar wat nog (veel te) vaak over het hoofd wordt gezien, is de rol die de werkgever heeft in het eetpatroon van zijn werknemers, namelijk via de catering.

Want werkgevers voorzien maar al te vaak in de dagelijkse lunch van hun werknemers. En nu is net dáár ontzettend veel winst te behalen, zowel op gezondheid en productiviteit van werknemers (en daarmee kostenbesparing) als op waardering door werknemers, als op duurzaamheid. In grote lijnen zijn er dus drie redenen om je catering flink onder de loep te nemen en als ‘serious business’ en onderdeel van ‘goed werkgeverschap’ te zien.

Ten eerste: Het besef dat die lunch waarin de werkgever elke dag voorziet, bepalend is voor de gezondheid en productiviteit is er nauwelijks. We kampen met een overgewicht epidemie en de meest voorkomende ziektes zijn voedsel gerelateerd. En toch: Het assortiment van een ‘standaard’ kantine valt grotendeels buiten de richtlijnen gezonde voeding van het Voedingscentrum. Bijna zonder uitzondering bevatten onze kantines een gedeeltelijk snackbar assortiment. Misschien worden veel mensen blij van een gefrituurde hap. Maar behalve een korte termijn bevrediging levert het elke dag eten van een kroket, frikadel of saucijzenbroodje (let wel: op het werk!!!) weinig waarde. Sterker nog: het levert kosten op vanwege ziekte, lunchdips en in termen van duurzaamheid: een hogere milieudruk.

Benieuwd naar de overige 2 tips en ingrediënten voor de transitie naar een duurzamer, gezonder en gewaardeerd aanbod? Download hier het hele artikel!

Deel dit artikel

Andere berichten

Overheid ziet winst in duurzame en gezonde catering

Duurzamere facilitaire dienstverlening zorgt voor positieve impact. Maar op welk vlak is nu de meeste winst te behalen, in termen van klimaatimpact én gezondheid? Juist: catering. Tijdens de Circulaire Beurs van de Rijksoverheid op 10 Lees verder

Compass Grop toont lef in haar ambities

Afgelopen jaar heeft Smaackmakers Compass Group mogen adviseren in het formuleren van een visie, missie, doelen en maatregelen om te komen tot plantaardiger cateringaanbod. Ons ideaal. Want het begint bij het neerzetten van een hele Lees verder

Vegan is “Hip” en niet meer Geitenwollen Sokken

Trends in catering 2022: “Plantaardig wordt het nieuwe normaal” Interview met Natascha Kooiman in Nieuwsbrief FACTO van 5 januari 2022: Welke trends op het gebied van (bedrijfs)catering kunnen we voor het komende jaar verwachten?   Met Lees verder