Smaackmakers

Groene en Gezonde keuze Almere 2

een kijkje in de keuken bij Jeffrey van Domino’s.

Sinds oktober 2021 loopt de campagne Groene & Gezonde Keuze Almere, waarin de gemeente Almere samen met Greendish, Smaackmakers en horecaondernemers werkt aan het verduurzamen en gezonder maken van het voedselaanbod in Almere. Als onderdeel van de Groene & Gezonde Keuze campagne worden de restaurants die hun hele menukaart onder de loep nemen in het zonnetje gezet met een interview. Vandaag: Jeffrey de Kruijf van Domino’s Almere.

Tijdens een online-gesprek vertelt Jeffrey (33) dat hij al 15 jaar werkt bij Domino’s. Eerst was het een bijbaantje als bezorger, maar tegen het einde van zijn studie ‘bank en verzekering’ besefte hij dat het werken bij Domino’s hem meer trok dan de financiële wereld en werd het werken bij Domino’s meer dan een bijbaantje. Hij kreeg een goede baan aangeboden en de keuze was snel gemaakt. Liever in de winkel staan met een jong en dynamisch team, dan zijn leven lang op kantoor doorbrengen. Het team maakt het werk volgens Jeffrey ook zo leuk. Jeffrey is supervisor en overziet alle winkels in Almere. Sinds de pandemie schiet hij regelmatig te hulp als er iemand ziek is: schort om en pizza’s bakken of helm op en bezorgen op een elektrische fiets of (elektrische) scooter. Hij doet het allemaal graag en het is een leuke afwisseling met zijn andere taken zoals personeel opleiden, contact met managers en winkels ondersteunen als er eens iets niet goed gaat.

Domino’s doet binnen de campagne Groene & Gezonde keuze Almere mee aan het traject waarin ze naar hun hele menukaart kijken samen met Greendish. Jeffrey laat weten dat hij in eerste instantie een beetje verrast was met de deelname, omdat hij weet dat een pizzarestaurant voor veel mensen niet het eerste is waar ze aan denken bij een Groene & Gezonde keuze. Het gevarieerde assortiment van Domino’s draait namelijk vooral om lekkere pizza’s. Toch is het ook binnen het menu van Domino’s mogelijk om een meer verantwoorde keuze te maken met bijvoorbeeld een vegan pizza in plaats van een pizza met vlees. Jeffrey vertelt dat er daarnaast in januari een nieuwe pizza op het menu komt met meer groente en minder kaas die het Nutri-Score A label draagt. Hoe meer restaurants in heel Nederland gezondere en duurzamere keuzes aan gaan bieden, hoe meer mensen zich bewust worden van de eetkeuzes die zij maken. En hoe vaker iedereen zal kiezen voor duurzamer en meer verantwoord eten, ook als zij pizza bestellen.

De grootste uitdaging in het verduurzamen van het menu van Domino’s schuilt nog in de hoeveelheid vlees op de pizza’s: de meeste pizza’s bevatten een redelijke portie vlees. Het hoofdkantoor is daarom bezig met de introductie van nieuwe vleesvervangers. Nu is er alleen een vegan kip te verkrijgen op Domino’s pizza’s, maar dit zal in januari aangevuld worden met andere vegan vleesvervangers. Dit betekent niet dat het hele assortiment vegan wordt, maar wel dat de klant veel meer te kiezen heeft.

Ondanks dat de lockdown zorgt voor meer bestellingen in de avond, wat fijn is voor Domino’s, hoopt hij dat deze snel voorbij is. Om mensen vaker een meer verantwoorde en duurzame keuze te laten maken is volgens Jeffrey persoonlijk contact namelijk erg belangrijk. Iedereen bestelt nu online en daardoor mist het persoonlijke contact met de klanten. Aan de telefoon of in de winkel is er normaal gesproken een goed moment om de Groene & Gezonde keuze aantrekkelijk te maken en bijvoorbeeld vaste klanten op die manier te overtuigen om het eens te proberen.

Naast de wijzigingen aan het menu, is Jeffrey met de locatie in Almere Stad ook druk bezig om op andere manieren te verduurzamen. Alle bezorgauto’s en -scooters worden vervangen door elektrische auto’s, scooters en fietsen. Daarnaast wordt er hard gewerkt om zonnepanelen mogelijk te maken op het dak van het pand. Zo kunnen ze als locatie, los van het hoofdkantoor, zelf ook stappen zetten in duurzaamheid.

Geschreven door Kars Kruip, Greendish, Almere, 06-12-2021

Deel dit artikel

Andere berichten

Overheid ziet winst in duurzame en gezonde catering

Duurzamere facilitaire dienstverlening zorgt voor positieve impact. Maar op welk vlak is nu de meeste winst te behalen, in termen van klimaatimpact én gezondheid? Juist: catering. Tijdens de Circulaire Beurs van de Rijksoverheid op 10 Lees verder

Compass Grop toont lef in haar ambities

Afgelopen jaar heeft Smaackmakers Compass Group mogen adviseren in het formuleren van een visie, missie, doelen en maatregelen om te komen tot plantaardiger cateringaanbod. Ons ideaal. Want het begint bij het neerzetten van een hele Lees verder

Vegan is “Hip” en niet meer Geitenwollen Sokken

Trends in catering 2022: “Plantaardig wordt het nieuwe normaal” Interview met Natascha Kooiman in Nieuwsbrief FACTO van 5 januari 2022: Welke trends op het gebied van (bedrijfs)catering kunnen we voor het komende jaar verwachten?   Met Lees verder