Smaackmakers

Een corona-proof (bedrijfs)restaurant! 11 tips

Een blog, speciaal voor diegene die hun hoofd breken over hoe we omgaan met de werklunch, als we straks weer naar kantoor gaan. Hoe zorgen we ervoor dat ons bedrijfsrestaurants of onze kantine straks Coronaproof is? Lunchen in het bedrijfsrestaurant is een luxe die we misschien bijna ontwend zijn. Maar als we weer aan het werk gaan, zullen we ook weer steeds meer op ons werk lunchen. Mits… er wordt voldaan aan de strenge Coronamaatregelen; anderhalve meter regels en ultra hygiëne. Hoe? We hebben wat tips en tricks op een rij gezet.

 

1. Nieuw takenpakket voor de gastheer
Voorheen diende de gastheer topvoorziener te zijn van service en sfeer. Die functie van gastheer zal nu iets getweakt worden, waarbij voedselveiligheid en hygiënebehoud belangrijker zijn dan ooit. Dat vraagt om een hoge dosis van pro-activiteit en vooral in de eerste weken, ondersteuning van co-gastheren. Want ja: iedereen moet wennen aan de nieuwe situatie, waar nu eenmaal meer regels gelden dan voorheen. Daarnaast wordt desinfecteren ook een topprioriteit: bijvoorbeeld na ieder gebruik van een tafel en zitplaats, komt het team ‘Spray Safe’. Een beetje vreemd in het begin, maar mensen zijn al snel vooral blij dat er zo goed wordt gezorgd voor hun gezondheid.

2. Trechteren! Garandeer schone handen
Om de ultra hygiëne te kunnen handhaven willen we niet dat gasten oppervlaktes per ongeluk besmetten. Zorg voor duidelijke communicatie naar de gast over de verplichting om eerst handen te wassen. De ultieme Smaackmakers tip: creëer een doorgang waardoor men slechts één voor één het restaurant in kan (met natuurlijk de anderhalve meter signing op de vloer) en plaats bij de ingang aan beide kanten de hygiënegel i.c.m. duidelijke combinatie dat gebruik verplicht is.

3. One way only
Zet een (smalle) looproute uit voor je gasten. Leidt ze middels dit parcours langs het aanbod. Communiceer én maak duidelijk dat van het pad afwijken niet gewenst is. Doe dit door middel van afzetlint of  versper de alternatieve routes. Geef uiteraard ook met tape op de vloer aan wat de juiste afstand is tot je voorganger. Voor diegene die het heeft gemist… deze afstand bedraagt anderhalve meter😉.

4. Doorlopen kan door keuzestress voorkomen
Je kent ze wel die eeuwige twijfelaars. Voorkom dat ze de doorstroom tegenhouden of dat ze hun bordje inwisselen. Hoe? Versmal je assortiment op de dag, verbreed het door de week. Verspreid je dagmenu (online) iedere dag in de ochtend of einde dag voor de volgende dag, zo hebben je gasten alvast de kans gekregen om na te denken over waar ze zin in hebben tijdens de lunch. En je hebt meteen een geweldige promotiekans!
En… de ultieme Smaackmakerstip: dit is de kans voor een betere balans in plantaardig/dierlijk op het menu! We willen toch uiteindelijk toe naar de 40% dierlijke en 60% plantaardige eiwitten en een smaller assortiment biedt mogelijkheden!

5. Smart distancing… ook tussen je gerechten??
Crowdmanagement… In een restaurant waar honderden mensen in een korte tijd doorheen geleid moeten worden is meer nodig dan alleen een nieuwe routing. Door je assortiment met beleid uit elkaar te zetten kunnen meerdere mensen iets pakken of opscheppen terwijl ze op anderhalve meter afstand staan. Ook meer al vooraf samengestelde gerechten of al op borden geplaatste gerechten helpt de snelheid van doorloop. Of de ultieme Grab&Go: een lunchdeal die al op het dienblad klaarstaat. Klik hier voor voorbeelden om smart distancing te combineren met circulariteit.

6. De balans tussen DIY en extra service
Het is even balanceren: met het vooraf klaarzetten verkort je de tijd die de gast spendeert met kiezen en opscheppen. Aan de andere kant: de ‘Do It Yourself’(DIY) saladebuffetten waren hip & happening en betekenden immense winst op gezondheid. Die willen we behouden. Hoe? Plexiglas zodat een hand met opscheplepel er net onderdoor kan én…. Een opscheplepel of -tang in de handen van honderden voorgangers? Dat kan anders! Bij binnenkomst pakt iedere bezoeker niet alleen een dienblad, maar ook eigen opschepbestek. Dat noemen we DIY 2.0. Een kleine investering waar de gast een gevoel van superhygiëne voor terugkrijgt.

7. Bescherm iedereen, dus ook je personeel
Kassa’s met medewerkers? Een open keuken concept? Bescherm personeel, de gerechten die open en bloot liggen en geef een hygiënisch gevoel aan de gast, door het plaatsen van plexiglasplaten bij alle buffetten of mogelijke contactmomenten tussen gast en personeel. En natuurlijk: Train je personeel éxtra in gezondheid en veiligheid en zorg voor handschoentjes voor het personeel en laat handen wassen een nieuwe tik worden. Lees hier meer over personeelsmaatregelen.

8. Val niet terug op plastic
Gooi niet alle vooruitgang in de vermindering van verpakking weg! Er zijn meer oplossingen dan plastic verpakkingen, denk aan plexiglas bij buffetten en tip 7! Mocht je geen andere oplossing zien dan het gebruik van een single use verpakking, kies dan voor duurzame opties die ook mee kunnen in de standaard afvalscheiding, zoals papier en karton. Bovendien: Vanaf 2021 gaat het verdrag in dat gesloten is op Europees niveau voor een ban op single use plastic! Wegwerpplastic is een wegwerpinvestering!

9. PIN (contactloos)
Hele winkelstraten waren al zo ver: ‘alleen pinnen’. Contactloos betalen zorgt voor minder risico op verspreiding van virussen en bacteriën en – een duurzaam voordeel – het scheelt natuurlijk ook enorm gesleep met contant geld. En voor de zelfbedieningskassa’s: het scherm aanraken is geen probleem, als er voor en na het scherm een pomp met handgel staat en duidelijke communicatie dat gebruik verplicht is.

10. Aan tafel!
Zet waar mogelijk de tafels uit elkaar, haal stoelen weg en zorg op elke manier dat men de kans heeft om verder van elkaar af te zitten. Zorg in de eerste weken dat er iemand is die het nieuwe beleid handhaaft. En vooral: gasten kunnen hierin ook hun verantwoordelijkheid nemen. Stuur gasten door middel van signing en overige communicatietools, plaats deze bijvoorbeeld op de tafels.

11. Waste no waste
Duurzaamheid blijft belangrijk! We willen natuurlijk niet inleveren op alle mooie stappen die gezet zijn rond afvalscheiding. Toch de keuze gemaakt voor single use verpakkingen? Kies dan voor recyclebaar materiaal, lees hier wat je opties zijn. Let op dat betekent ook dat ná de lunch weer kans is op rijvorming ontstaat bij de afvalscheiding en loopband voor de borden. Stickeren op de grond dus!

Wil je deze tips opslaan zodat je ze altijd binnen handbereik hebt? Download hier de PDF! Of nog leuker, download hier de Infographic in optimale kwaliteit!

 

Deel dit artikel

Andere berichten

Overheid ziet winst in duurzame en gezonde catering

Duurzamere facilitaire dienstverlening zorgt voor positieve impact. Maar op welk vlak is nu de meeste winst te behalen, in termen van klimaatimpact én gezondheid? Juist: catering. Tijdens de Circulaire Beurs van de Rijksoverheid op 10 Lees verder

Compass Grop toont lef in haar ambities

Afgelopen jaar heeft Smaackmakers Compass Group mogen adviseren in het formuleren van een visie, missie, doelen en maatregelen om te komen tot plantaardiger cateringaanbod. Ons ideaal. Want het begint bij het neerzetten van een hele Lees verder

Vegan is “Hip” en niet meer Geitenwollen Sokken

Trends in catering 2022: “Plantaardig wordt het nieuwe normaal” Interview met Natascha Kooiman in Nieuwsbrief FACTO van 5 januari 2022: Welke trends op het gebied van (bedrijfs)catering kunnen we voor het komende jaar verwachten?   Met Lees verder