Smaackmakers

De Trends qua ……catering(?!) voor 2020. Juist nu!

En zo zitten we opeens massaal thuis… Wat een vreemde situatie waar we met zijn allen in terecht gekomen zijn de afgelopen weken. Horecagelegenheden en bedrijfsrestaurants zijn gesloten. En een verandering lijkt er op de korte termijn ook niet aan te komen. Zoals deze ondernemers creatief (moeten) zijn in hoe ze dan wél hun producten en gerechten aanbieden, broeden wij op hoe we als experts rond duurzame en gezonde voedselomgevingen ook nu waarde kunnen toevoegen.

Want ook voor ons geldt dat we allerlei mooie plannen door de omstandigheden in de koelkast moeten zetten. Zo dachten we eerst ook over ons plan voor een blog over ‘trends in catering’. Maar toen bedachten we ons: eigenlijk is het helemaal geen gek moment om te beginnen over trends in catering… Want de trends gaan over duurzaamheid, over gezondheid. En als er íets is waar we juist nú ocus op moeten leggen, dan is het wel op duurzaamheid & gezondheid!

Want wat we eten, kan enorm bijdragen aan onze weerstand. Bijvoorbeeld tegen virussen als Corona. Maar ook: het ontstaan van ziektes hangt weer samen met onze landbouw en de keuzes die we daar maken. Die weer samenhangen met wat wij kiezen om te eten. En daarmee is het cirkeltje rond.

Een beetje extra uitleg kan geen kwaad: onze gezondheid wordt in grote mate bepaald door wat we eten. Door gezond te eten, bouwen we een gezond lichaam en een behoorlijke weerstand tegen allerlei invloeden zoals ziekten. De gezondheid van onze planeet wordt voor een heel groot deel bepaald door onze landbouw. En daarmee dus indirect door wat we eten…want:
Voor een kilo vlees is gemiddeld zo’n 6 tot 15 keer meer land nodig dan voor groenten. En 80% van al onze landbouwgrond wordt nu gebruikt voor vee en veevoer. Daarmee nemen we langzaam steeds meer ruimte in beslag. Oftewel: ruimte voor wilde dieren neemt af. We komen makkelijker in contact met die wilde dieren en daarmee worden we ook meer en meer blootgesteld aan nieuwe ziektes of varianten, zoals Corona.

Er zijn dus erg veel redenen om te kiezen voor meer plantaardig. Het is op vele manieren veel duurzamer! Dat is een gegeven dat met deze crisis nog meer zal gaan leven. Hoe gaan we dat terugzien? Nou, zo bijvoorbeeld:

1. Innovatieve, duurzame en gezonde producten zien we steeds meer zoals oa visvervangers, vegan kaas en groenten verwerkt in producten.
No-fish: We kopen elk jaar meer vleesvervangers in de supermarkt, en we zien óók steeds meer visvervangers verschijnen. Zoek maar eens in het vleesvervangersschap van je eigen supermarkt!
Cheesy: Vegan kaas? Niet lang geleden waren er maar een paar op de markt en waren ze niet bepaald om over naar huis te schrijven (hoe toepasselijk nu 😉). Maar proef ze nu maar eens! Gewoon in de schappen bij de Jumbo, AH, Ekoplaza en meer supermarkten! Bijvoorbeeld het merk Violife dat lekkere (plant-based) pizzakaas heeft voor als je zelf losgaat in de keuken deze dagen.
Zoek naar kleur! Oranje wraps, groene pitabroodjes en een pizzabodem van bloemkool. In steeds meer producten zit groenten verwerkt. Zo eet je vanzelf gezonder én duurzamer!

2. Return of the catering: na onze lock down zullen veel restaurants en cateraars de tijd hebben gehad om zich te verdiepen in waar we eigenlijk naartoe gaan als het gaat om voedsel. Ook aan hen zal het niet voorbij gaan dat de weg naar duurzaam en gezond steeds duidelijker wordt met steeds meer mogelijkheden. Er is dan ook een heuse kans dat het aanbod van vele horecaondernemers en cateraars meer plantaardig aanbod bevat.
Heb jij als bedrijf ook het idee om hier nu mee bezig te gaan? Laat het ons dan weten, wij helpen je er graag mee!

Benieuwd naar de overige 3 trends? Download hier het hele artikel!

Deel dit artikel

Andere berichten

Overheid ziet winst in duurzame en gezonde catering

Duurzamere facilitaire dienstverlening zorgt voor positieve impact. Maar op welk vlak is nu de meeste winst te behalen, in termen van klimaatimpact én gezondheid? Juist: catering. Tijdens de Circulaire Beurs van de Rijksoverheid op 10 Lees verder

Compass Grop toont lef in haar ambities

Afgelopen jaar heeft Smaackmakers Compass Group mogen adviseren in het formuleren van een visie, missie, doelen en maatregelen om te komen tot plantaardiger cateringaanbod. Ons ideaal. Want het begint bij het neerzetten van een hele Lees verder

Vegan is “Hip” en niet meer Geitenwollen Sokken

Trends in catering 2022: “Plantaardig wordt het nieuwe normaal” Interview met Natascha Kooiman in Nieuwsbrief FACTO van 5 januari 2022: Welke trends op het gebied van (bedrijfs)catering kunnen we voor het komende jaar verwachten?   Met Lees verder