Smaackmakers

11 tips voor horecaondernemers tijdens én na corona

April 2020 – De zon schijnt. Waar we normaal overvolle terrassen zien, staat er geen stoel buiten en de deuren van onze horeca zijn dicht. Het is een keiharde realiteit: de komende weken blijven horeca gelegenheden gesloten. Wat kun je als horeca ondernemer doen in deze tijd om boven water te blijven? Om antwoord te krijgen op die vraag gingen we op (digitaal) pad om ondernemers te interviewen en legden we ons oor te luistere bij een aantal mooie online gesprekken.
Het resultaat? Een reeks van inzichten en lessons learned, creatieve ideeën en waardevolle tips voor horecaondernemers. Om over na te denken en misschien ook toe te passen in jouw eigen bedrijf! We delen het graag met dit artikel!

NU!

1. “Als je je kop boven water wilt houden, moet je creatief zijn”. Inderdaad. Nieuwe uitdagingen vragen om nieuwe benaderingen. Talloze horecaondernemers gooien het over een andere boeg en gaan over op to-go, afhalen en bezorgen. Mensen staan keurig in de anderhalve rij voor een koffie to go (niet meer dan 2 mensen binnen!) bij hun favoriete koffietent. Maaltijden doneren aan zorgmedewerkers (Jack Bean). Je ziet online wijnproeverijen, brunch-boxen voor Pasen en zelfs 4-gangen menu’s kunnen bezorgd worden!

2. Memberships! Het lijkt een trend die waarschijnlijk tot ver na de Corona crisis zal blijven. Why not? Fans van jouw concept willen méér! En hoe beter jij ze kan servicen, hoe liever ze vaste gast blijven. Thuis of in jouw restaurant of café. Wij (en vele experts met ons) verwachten dat steeds meer bedrijven in de horeca, maar ook retail & eventbranche dit zullen gaan toepassen. Dit sluit ook gelijk goed aan bij de wensen van specifieke doelgroepen zoals de Millenials.

3. Het zijn net mensen! Blijf communiceren in deze tijd. Want je wilt je gasten straks weer terug. Maar ook: ze zijn begaan met je! Veel mensen willen iets doen voor een ander. En zeker voor hun favoriete restaurant, lunch spot of koffiebar! Laat ze weten hoe het gaat en wat je nodig hebt. Waar je naartoe wilt, of over de achtergrond van jouw tent. Gebruik deze tijd om te communiceren over achtergrondverhalen, producten en medewerkers. Geef je horecaonderneming een gezicht, maak het menselijk en blijf top-of-mind in tijden van de sluiting!

Benieuwd naar de overige 8 tips? Download hier het hele artikel!

Deel dit artikel

Andere berichten

Overheid ziet winst in duurzame en gezonde catering

Duurzamere facilitaire dienstverlening zorgt voor positieve impact. Maar op welk vlak is nu de meeste winst te behalen, in termen van klimaatimpact én gezondheid? Juist: catering. Tijdens de Circulaire Beurs van de Rijksoverheid op 10 Lees verder

Compass Grop toont lef in haar ambities

Afgelopen jaar heeft Smaackmakers Compass Group mogen adviseren in het formuleren van een visie, missie, doelen en maatregelen om te komen tot plantaardiger cateringaanbod. Ons ideaal. Want het begint bij het neerzetten van een hele Lees verder

Vegan is “Hip” en niet meer Geitenwollen Sokken

Trends in catering 2022: “Plantaardig wordt het nieuwe normaal” Interview met Natascha Kooiman in Nieuwsbrief FACTO van 5 januari 2022: Welke trends op het gebied van (bedrijfs)catering kunnen we voor het komende jaar verwachten?   Met Lees verder